Portföljdelen verkar tappa siffror lade in några utdelningar och köp plötsligt visar min kassa minus?

Skulle vara bra om man kunde ändra "aktuell kurs" till svenska kronor fyller ingen funktion för min del det visas i lokal valuta t ex eur,nok osv utan det är mest förvirrande då man t ex har köpsnitt i sek men aktuell kurs i eur. Kunde åtminstone gå stänga av lokalvaluta så man kan lägga in kursen manuellt i sek.

Eftersom jag handlar med sek har jag ingen större nytta av att se de utländska aktierna i deras lokala valuta bäst hade varit om det gick som t ex tradingview har att man enkelt kan välja/växla mellan lokal valuta och sek.

Ett önskemål från min sida hade varit om grafen kunde behålla sin vy när man växlar mellan dag-vecka-månad så man slapp scrolla till behaglig storlek var gång man växlade?

När man slår samman portföljer har jag sett programmet kan räkna fel på anskaffningskostnaden om man haft aktien på olika konton tidigare t ex skiftat från AF till ISK?

Bra det gick redigera! I portföljprogrammet har ni ett stort ledigt fält ute till höger där det hade varit trevligt om man kunde få möjligheten skriva några kommentarer angående aktien på raden.

:

Också oerhört nöjd med senaste uppgraderingen av portföljdelen. En del i HK som tyvärr har varit lite eftersatt så jag noterade med glädje detta. Skulle vara toppen med en kolumn som inte bara visar dagens avkastning utan en "effektiv årsavkastning" också har jag efterlyst tidigare.

TA-delen skulle må riktigt bra av introduktion av "arbetsytor" där arb.yta1 är t ex dagsupplösning med indikatorer A,B,C. och arb.yta2 är veckoupplösning med indikatorer D,E.

Fortsätt på inslagna vägen !

nyatag24
    "Portföljdelen verkar tappa siffror lade in några utdelningar och köp plötsligt visar min kassa minus?"

Just detta problemet verkar ha löst sig då jag importerade senaste säkerhetskopian får se hur det går när jag i helgen lägger in några av veckans transaktioner från andra konton.

en månad senare

Hej, är problem kvar här?
    Prova även version 4.3.3.12 då en del fixar har gjorts efter detta:
    https://www.hittakursvinnare.se/downloads/

Sen blir förvirrande hur än gör med "aktuell kurs" till svenska kronor osv. Diagram och handel är i lokal valuta som USD, så många vill se siffran i t ex USD här.

Ja "effektiv årsavkastning" bra, prel kommer nytt i fliken Resultat per papper, ang innehavens snittutveckling.
    För övr "arbetsytor" är under test nu, så kommer

4 dagar senare

Anders-HkSupport
      Skall prova med nya uppdateringen!
      Jag betalar mina notor i Svenska kronor så för min del är priset i t ex USD helt ointressant då förhållandet USD/SEK bestämmer mitt pris vet inte varför det skulle vara svårt få avgöra om man vill ha senaste kurs i SEK i stället för USD då totalen verkar räknas fram automatiskt? Hade ett exempel på en aktie tidigare när jag började posta men tog dumt nog inte någon bild på kurserna hur som helst var aktiens GAV i USD något över $17 st. och säljkurs kurs då jag gick ur något över $16 alltså i USD en förlust men i SEK avlöpte placeringen med plus (om än liten) det är därför det för mig är totalt meningslöst få senaste kurs i lokal valuta då jag före någon transaktion måste räkna om den manuellt till sek dessutom blir grafen samtidigt missvisande då förhållandet t ex USD/SEK kan påverkar signalerna?
      Det behöver inte vara en droppdown som de har i detta exemplet(gick visst inte ladda upp bild?) det hade hjälpt man kunde bocka i något i inställningar ?

Hej, skicka gärna in bild via supportsidan här
      https://www.hittakursvinnare.se/support/

Men har inte sett annanstans man anger kurs på amerikanska aktier i Sek.
      Ex Microsoft på Avanza i Usd
      https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/3873/microsoft

Dock totala beloppet är ju alltså i SEK, så löpande automatisk omräkning sker till SEK, och i Hitta kursvinnares Innehavslista beräknas Aktuellt värde, och plus eller minus för placeringen i SEK .

Anders-HkSupport Hej, har du titta hos aktieinvest portfölj är förstås osäker på om det är realtid de har dessutom en ganska kul grej de kallar nettoinsättning . Nej Avanza och Nordnet har dessutom GAV i lokal valuta det var där jag upptäckte jag gjort förlust i Aktie X i USD men mindre vinst i samma aktie i SEK. Tycker du inte själv det är en aning störigt titta på t ex finska Valmet köpsnitt 241(sek) sedan kolumnen bredvid aktuell kurs 26.95 EUR? Man kunde åtminstone få lov blocka kolumnen om man vill ersätta den med egna siffror?

Har ni hunnit titta på slå samman portfölj?

Ev. missuppfattning här: även i Hk är GAV i lokal valuta , liksom Avanza och Nordnet du skriver.
        Dock via äldre Hk-versioner - innan valuta hanterades i HK - kan vara så att aktuell köpkurs lagts i SEK även för USD-aktier.
        Men nu fungerar det med valutor och omräkningar osv.
        Har du nu rätt totalbelopp, men Köpsnitt/köpkurs stämmer ej så finns en funktion:
        Högerklicka på Aktien i Innehavslistan, välj "Justera valuta", och ange lokala valutan t ex USD, och kryssa i "Behåll totalbelopp". Då uppdateras Köpsnitt/köpkurs till korrekta värden.

• GAV, köpsnitt, och Aktuell kurs ska vara i lokal valuta. Detta för enkel jämförelse då handel sker i lokal valuta också.

Se bilden hur detta ser ut / tänkt se ut.
        Annan valuta i aktie

Anders-HkSupport Som jag skrev till dig är det inte aktuellt för min del ha gav/aktuell kurs i annat än SEK så jag kommer byta namn på de aktier som påverkas. Jag vet det finns de som håller konto i olika valuta för att förhoppningsvis göra en vinst där med om kronan fortsätter försvagas men med mina blygsamma belopp är det överdrivet arbete i förhållande till eventuell vinst. Kan iofs tycka det inte skulle vara mycket extra jobb fixa så man själv kunde konvertera valutan till sek (aktuell kurs) men förstår samtidigt att det skulle vara omöjligt för er att skräddarsy programmet efter allas egna önskemål. Även felet med sammanslagning av portfölj är inte någon katastrof då jag endast gör detta 1 gång i veckan och så svårt är det inte stänga starta programmet utan det är mest störande det är på det viset. Lägga in data till egna aktier FA har jag slutat med då det fungerade dåligt och inte alls när jag provade sista gången jag gissar koden ändrades då ni ändrade er databas för några år sedan och även där har jag funnit andra vägar när jag försöker mig på värdera möjligheten för aktier. Tack för respons så här långt.

5 dagar senare

Fortfarande problem med att portföljen visar olika belopp under "marknadsvärde" respektive listan i Portföljhistorik " "Marknadsvärde, kassa per datum".
          Har uppdaterat till 4.3.3.13 samt laddat om kursdata under inställningar samt gått igenom alla transkationer i USD resp EUR.

13 dagar senare
            10 dagar senare

Ni kan gott fixa så man kan stänga av lokal valuta upptäckte nu när jag skulle mata in utdelningen från Novo Nordisk att man troligen behöver lägga in utdelningen minst samma dag man ser man erhållit utdelningen och kanske tidigare/senare för inte tusan vet jag vilken kurs DKKSEK de använt. Jag kan konstatera att när jag anger utdelningen i DKK räknar den om beloppet fel till svenska jämfört med det belopp i SEK jag verkligen fick utbetalt. Tidigare kunde man mata in nettot av utdelningen sedan vart det klart hur med återställa så man kan göra det även nu för åtminstone jag struntar i valutakursen och danska kronan dock vill jag ha mitt rätta netto på utdelningen i sek eftersom min kassa är i sek. Problemet lär vara liknande för övrig utländsk valuta och jag har ju sett Avanza + Nordnet oftast ser ut ha olika valutakurs då jag i vissa fall har samma aktie på båda kontona så skall jag då ta reda på respektive växlingskurs hos Avanza/Nordnet ? Känns enklare om jag fortfarande kan mata in beloppet i sek jag fått så min kassa stämmer.
            Nu har jag matat in både utdelning och reinvestering av utdelningen genom att räkna fram FEJKPRIS i Danska kronor som stämde med det faktiska beloppet i svenska kronor så här skall det väl inte vara?

5 dagar senare

Eftersom det bara gäller ett fåtal aktier i mitt fall där utdelningen kommer behöva fejkas är det kanske bättre ni kollar in möjligheten slippa scrolla när man byter tidsperiod, verkar vara duktigare än mig som föredrar samma antal staplar oavsett tid? exempel: https://www.youtube.com/watch?v=4FcwpwRmQc8

14 dagar senare

nyatag24 Ok ja ursäkta detta är ju fel. Utdelning ska bara kunna anges i SEK. Det rättas nu så kommer med i kommande Hittakv -version

Jo ok, det bör kunna kollas på antal staplar för resp period. Återkommer där