Jag har använt Hitta Kursvinnare länge men har just insett att jag nog inte förstår betydelsen av de svarta staplarna i diagrammet i steg 7. Se bilden av Troax nedan. Den prickade linjen går mellan 2020 och 2021 vilket borde symbolisera "idag" men dagens kurs 347, så här i början av 2022, ser man mellan 2022 och 2023, istället för 463 som står ungefär där "idag" finns. Så hur ska den informationen tolkas?

9 dagar senare

Efter att ha kikat ännu en gång på det här nu så jag insett att förklaringen till att det här är så obegripligt är att det är en bugg i programmet. Alltså ett fel i programmet för om man förskjuter de svarta staplarna två år bakåt i tidslinjen så blir det helt logiskt och som förväntat. Det här inlägget besvarades dock aldrig så antingen är det kanske en fråga som är för dum för att bli besvarad eller så är det kanske meningslöst att ta upp sånt här i det här forumet. Det hade förstås varit bättre om jag har fel om det.

17 dagar senare

Ok såg detta nu.
Nej men det ska vara rätt faktiskt. Det som visas är ju försäljning o vinst t o m bokslut. För många bolag är senast hela bokslut just nu 2020. (t o m 2020-12-31). Det betyder att det finns kursdata (svarta staplar) för hela 2021, amt en bit in på 2022 nu

Anders-HkSupport

Tyvärr vet jag inte hur jag skulle kunna dela en bild här men i min installation finns kursdata för Intrum, som jag kollade på som ett exempel nu, för ända fram till den 31 december 2023 också. Så om jag tolkar programmet rätt så kommer en aktie i Intrum kosta 265,00 vid årsskiftet 2023, vilket är precis lika mycket som idag faktiskt. Eller ska den sista stapeln vid årsskiftet 2022-2023 tolkas som kursen för idag? Det känns lite förvirrande men visst, om man bara vet att det är så det ska tolkas så får man tänka på det då.

Så här tolkar jag staplarna. Stapeln 216,80 visar slutkurs 2020-12-30, stapel 233,40 visar slutkurs 2021-12-30 osv. Senaste stapeln visar senaste aktuella slutkurs 2022-02-11. Beroende på vilka siffror du lagt in i dina analys ser du om dagens kursstapel 265 ligger i köp- ,behåll- eller säljintervall. Vad Intrum ska värderas till vid årsskiftet ett specifikt år tror jag inte man kan se här.

Ja , som Lukas skriver. Sen på x-axeln syns t ex "2022". Och i var sin ände av 2022 visas kursstaplar för 2021-12-31, resp 2022-12-31.
    Den sista är alltså 2022-12-31 och den är pågående, dvs förändras nu när kurs ändras under 2022.